onsdag 18 februari 2009

Brott i borgen

Glad i hågen begav jag mig till lägenheten för att fixa det sista innan visningen på lördag.

- Oj vad stökigt det är, konstaterade jag när jag kom innanför ytterdörren. Sist jag såg lägenheten en vecka tidigare hade mäklaren varit där och fotograferat för lägenhetsannonserna. Hade jag verkligen stökat ned så mycket efter att han gått?

Konstaterar att TV:n är borta. Och DVD:n. Inser att någon har öppnat varenda skåpslucka i köket. Kläderna i garderoberna är utslitna. Min skokartong med "bra-att-ha-grejer" är uttömd över hela sängen. Min medicin-låda ligger utströdd över hela köksbänken. En skåpslucka ute i köket har trillat ned.

Någon, eller några, har alltså tagit sig in i min lägenhet. Det är brytmärken på altandörren.

Polisen kom på en kvart och tog fingeravtryck på en flaska med gin som inbrottstjuvarna hittat i ett av kökskåpen och ställt ut på soffbordet. Det var även ett skoavtryck ute på altanen.

Chocken kom långt senare. Det tog ett tag innan jag förstod vad som hänt. Obehaget är ett faktum, och just nu känns det som om jag aldrig någonsin mer kommer kunna känna mig i trygg i mitt eget hem. Tur att jag har Bengt och hundarna. Cherry skulle aldrig släppa in några inbrottstjuvar i vårt hem.

Nackskott på inbrottstjuvar.

Inga kommentarer: