tisdag 24 mars 2009

Vintern rasat in


...under natten. Jag vägrar gå ut för att slippa inse det faktum att min vår är snöig. Istället har jag beslutat mig för att låta denna lediga dag få bli en paus-dag i Madame Bovary's tecken. Jag tänker att in i det sista invänta första hundpromenaden för att så mycket snö som möjligt ska hunnit töa bort innan jag sätter mina stackars vårklädda fötter i den. Här hade jag gärna skrivit en massa ovårdade ord relaterat till snö, men eftersom mitt välvårdade språk inte tillåter dylika utsvävningar håller jag mig till att endast subtilt uttrycka mitt missnöje med detta vinterväder.

En annan anledning, förutom vårsnön, till att jag utnämner denna dag till paus-dag är att jag sitter mitt i mellan ett muntligt avtal och ett kontrakt med Glebes. Jag och min käre sambo hittade nämligen Lägenheten (med stort L) igår. Den låg naturligtvis på tredje våningen, för att det ska bli extra jobbigt för besökare att ta sig dit och helt omöjligt för Belsebub och Tozz att förbli utekatter. Självklart är tvättstugan belägen längst ner i källaren och utrustad med enbart en enda tvättmaskin (?). Lägenheten är utrustad med en energislukande diskmaskin, gigantisk kyl och frys samt en sprillans ny ugn. Nu när vi ändå nämner allt energislukande kan det även påpekas att golvet i badrummen (ja, pluralis) besitter fotsvettsgynnande golvvärme. Ve och fasa! Dessutom kommer vardagsrummet bli i det närmaste helt omöjligt att möblera om man har som ambition att sätta in en TV och en soffa i det. Men vad värre är att det är lagt ett oerhört nytt trägolv i hela lägenheten; inklusive hallen (kommer repas sönder av grus) och trappan upp på övervåningen. Livsfarligt. Jag kommer att halka och slå ihjäl mig i den där trappan. Och som om det inte var trappor nog upp till lägenheten, utan det ska även finnas en trappa i lägenheten. Det kommer bli min död!

Som ni hör vill jag inte ha lägenheten egentligen, så jag kommer inte bli ett dugg ledsen om det skulle arta sig så att vi inte får den. Det är på tok för hög hyra ändå... Och vi måste köpa en massa nya snygga möbler som passar in i lägenheten... helt värdelöst. Icke att förglömma är de infällda spotlightsen överallt, som även de slukar energi.

Nu ska jag återgå till min Madame Bovary och se till att min titel som litteraturnörd är befogad.

Inga kommentarer: